Zadzwoń

Milczące załatwienie sprawy

Milczące załatwienie sprawy zwane jest fikcją pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy. Jest bardzo korzystne dla strony wnoszącej o rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej. Polega na tym, ze po upływie określonego terminu na załatwienie sprawy przez organ, w przypadkubraku jego reakcji, sprawę uznaję się za całkowicie załatwioną uwzględniając żądania strony. Może być załatwiona tylko wtedy, jeżeli przepis na to pozwala i to przewiduje. Wyklucza się jej stosowanie w postępowaniach odwoławczych oraz w sprawach trybów nadzwyczajnych (uchylenie, zmiana, stwierdzenie nieważności). Jeżeli organ nie rozpatrzy sprawy w terminie – po upływie terminu strona może złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy. Organ wówczas wydaje zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy natomiast organ może równiez odmówić wydania takiego zaświadczenia, na to postanowienie można złożyć zażalenie do tej czynności niezbędny może okazać się kontakt z prawnikiem.

Autor: Kancelaria Smoter
Opublikowano: 03.03.2025

Zostań na bieżąco
z prawniczym światem

Sprawy prawne nie muszą być trudne do zrozumienia. Na naszym blogu dzielimy się praktycznymi poradami, analizami przepisów i najnowszymi zmianami w prawie. Dowiedz się więcej i podejmuj świadome decyzje!